Oxfam Magazine Nr. 9

Oxfam Magazine 9 zet Marceline Budza op de cover. Ze was in België voor de lancering van de vernieuwde Woman’s Hope koffie waarvan zij de bezielster is. Ze vertelt er meer over in Oxfamily. In dit nummer lees je ook hoe de donuteconomie onze huidige nefaste economie kan transformeren en hoe vrouwen zich in Bangladesh organiseren tegen de gevolgen van de klimaatcrisis. 

Lees Oxfam Magazine Nr. 9

Oxfam geeft al langer aan dat het huidig economisch model nefast is zowel voor de mens als de planeet. We krijgen dan vaak de vraag hoe het anders kan. Om dat uit te leggen, schreef Oxfam-directeur Eva Smets het boek “Kantelen! Belgische recepten voor de donuteconomie.” In Oxfiles lees je waarom het cruciaal is om de donuteconomie te omarmen. 

Voor het Impactartikel gaan we naar Bangladesh. Daar hebben dorpsvrouwen samen een voedselbank opgezet die als buffer dient bij rampen. Ze helpen elkaar ook om goedkoper aan veevoer te geraken en volgen opleidingen in financieel beheer, zelfredzaamheid en risicoanalyse. 

In Behind the Product leggen we haarfijn uit waarom de zorgplichtwet zo belangrijk is. Hij zorgt er namelijk voor dat bedrijven mensenrechten, arbeidsrechten en milieunormen in hun waardenketens naleven. De wet werd in maart 2024 in een fel verzwakte versie door de EU-lidstaten goedgekeurd. 

Andere inspirerende verhalen en getuigenissen vind je in de vaste rubrieken Radar, Oxfamily, Tips & Tricks en de Fair Shop met heerlijke faire producten uit de hele wereld. In Good Food krijg je een smakelijk recept voor een maftoul tajine met Palestijnse producten. 

Rechts