Oxfam en telemarketing

Oxfam en telemarketing

Misschien werd je al eens telefonisch gecontacteerd in naam van Oxfam. Zo’n telefonisch gesprek is voor ons van essentieel belang om met jou in contact te komen en je te informeren over ons werk overal ter wereld, en hoe je dat kunt steunen. Ontdek hoe en waarom we telemarketing gebruiken.

Wie contacteren we per telefoon?

Wij nemen alleen contact op met mensen die belangstelling hebben getoond voor onze activiteiten. Mensen die bijvoorbeeld een gift hebben gedaan, een petitie ondertekend of ons meer informatie hebben gevraagd over een legaat.

Wie zijn onze call agents?

We werken samen met twee vertrouwde partners met meer dan 10 jaar ervaring op de teller. Ze zijn geselecteerd op hun professionalisme en hun unieke inzet voor non-profitorganisaties. De call agents die namens ons bellen krijgen een opleiding, zodat ze met kennis van zaken over onze projecten kunnen praten.

Waarom vragen we om maandelijkse steun?

Oxfam's langetermijnprojecten zijn erop gericht het leven van mannen, vrouwen en kinderen over de hele wereld op duurzame wijze te verbeteren. De uitvoering van die projecten kost tijd en geld.   

Jouw maandelijkse steun is belangrijk omdat wij daarmee projecten op middellange en lange termijn kunnen financieren. Zo kunnen we de middelen waarover we in de toekomst zullen beschikken, beter inschatten.  

We kunnen zo ook een financiële reserve te creëren. Hierdoor kunnen wij onmiddellijk optreden in geval van een humanitaire noodsituatie zonder te hoeven wachten op overheidssubsidies.

Hoe kunnen we er zeker van zijn dat de oproep van Oxfam komt?

We bellen enkel met de volgende nummers: 02 526 59 25, 02 880 11 84, 02 880 11 85 en 02 891 43 18. Je zal nooit gecontacteerd worden via een ander nummer of een mobiel telefoonnummer. Gebeurt dat wel, dan gaat het om een frauduleuze oproep.

Als je twijfels hebt over een telefoontje dat je hebt ontvangen, neem dan contact op met onze dienst Donor Care op 02 501 67 33 en vermeld het telefoonnummer dat jou heeft gecontacteerd.

Wat zijn de regels die onze partners moeten respecteren?

De mensen die voor Oxfam werken als call agents zijn onze ambassadeurs. Ze moeten altijd beleefd zijn en een “nee” aanvaarden zonder aan te dringen.
 
Oxfam België is lid van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF). We volgen de Ethische Code en het Handvest voor de Directe Dialoog. We werken volgens de Richtlijn voor het werven van schenkers met een Europese domiciliëring. We eisen van onze partneragentschappen en call agents dat ze deze teksten kennen en respecteren.

Waarom vragen jullie mijn rekeningnummer?

Je rekeningnummer hebben we nodig om een domiciliëring (SDD-mandaat) met je bank op te starten. Oxfam stuurt deze informatie en je persoonlijke gegevens onder strikte voorwaarden door naar de bank om de maandelijkse schenking op te starten.
 
Na het telefoongesprek ontvang je een schriftelijke bevestiging met alle details. Je hebt nog tijd om je mandaat te wijzigen of stop te zetten. Pas na deze bedenktijd sturen wij het door naar je bank.
 
Je kunt je mandaat op elk moment wijzigen of stopzetten via OBE.fundraising@oxfam.org of via 02 501 67 33.

Kan ik mijn rekeningnummer veilig communiceren aan telefoon?

Door enkel je IBAN-nummer te geven, kan niemand geld van je bankrekening halen. Om dit mogelijk te maken, moet je ook een domiciliëringsmandaat ondertekenen (zie hierboven). Er is dus geen risico verbonden aan het verstrekken van je IBAN-nummer.

Een SSD-mandaat kan alleen worden uitgevoerd op basis van tastbaar bewijs van je toestemming. In ons geval is dit de registratie van jouw toestemming tijdens het telefoongesprek met ons callcenter.
 
Pas als je dit mandaat ondertekent, geef je een welbepaalde persoon de machtiging om je voor een welbepaald bedrag te debiteren.

Vragen of opmerkingen?

Met vragen of opmerkingen over telemarketing, kan je ons contacteren op 02 501 67 33.

 

Rechts