Oxfams eindejaarscampagne voor duurzame geschenken met Elisabeth Lucie Baeten.
Persbericht23 november 2024

Oxfam strikt opnieuw BV’s voor fairtrade eindejaarscampagne

Om de eindejaarcampagne aan te kondigen, werkt Oxfam België dit jaar opnieuw samen met fotografe Lieve Blancquaert en drie bekende Vlamingen: Elisabeth Lucie Baeten, Leah Thys en Jonas Geirnaert.

Er waren eens... sprookjes van nu. Klassiekers met een eigentijdse, faire twist. Roodkapje zet de bijl in oneerlijke handel, Sneeuwwitje verslikt zich niet in een vergiftigd geschenk en Robin Hood schiet altijd raak met cadeautjes uit de wereldwinkel. Oxfam strikte niemand minder dan Elisabeth Lucie Baeten, Leah Thijs en Jonas Geirnaert om te transformeren tot moderne sprookjesfiguren. 

Het is de zevende samenwerking die Oxfam en Lieve Blancquaert aangaan, sinds 2005. Politici als Jean-Luc Dehaene, Elio Di Rupo, Guy Verhofstadt en bekende Vlamingen als Herman Brusselmans en Sabine Hagedoren passeerden in het verleden al de revue. Ook nu gingen nieuwe BV’s graag voor de lens:

“Ik denk dat sommige mensen al weten dat sprookjes een thema is dat mij ook heel na aan het hart ligt. Ik vind dat een hele goede manier om hedendaagse maatschappelijk kwesties mee aan de kaak te stellen of eens op tafel te leggen,” aldus Elisabeth Lucie Baeten.

Met deze campagne wil Oxfam mensen aanmoedigen om faire feestdagen te hebben: faire cadeaus of een feestmenu gemaakt met eerlijke ingrediënten. Fair Trade is immers nog steeds een broodnodig topic. In 1971 begon Oxfam met de verkoop van koffie uit Tanzania en rietsuiker uit Cuba, vandaag is er een breed aanbod van meer dan 200 fairtradeproducten. Die bewijzen stuk voor stuk dat een andere handel mogelijk is. Eén in dienst van mens en milieu, niet omgekeerd.

“Ik ben helemaal te vinden voor de nieuwe Oxfam-context van de sprookjes! Doorheen de jaren ben ik meer en meer gaan beseffen hoeveel er fout gaat in allerlei sectoren. Grote bedrijven maken er vaak een zootje van, maar Oxfam bewijst dat het anders kan. Ik shop vooral bij de wereldwinkels omdat je er altijd originele dingen vindt!”, aldus Leah Thijs.

"We staan niet genoeg stil bij de omstandigheden waarin bepaalde producten gemaakt worden. En politici beseffen niet altijd dat niet alle stemmen in de wereld gehoord worden. Ze zouden er goed aan doen hiermee rekening te houden in hun handelsbeleid. Het is goed dat Oxfam hen daarop blijft wijzen. Fair trade is nog heel erg nodig,” sluit Jonas Geirnaert af.

Noot aan de redactie

Beeldmateriaal is hier beschikbaar.

Behind the scenes videomateriaal is beschikbaar op aanvraag.

Een proefpakket producten is beschikbaar op aanvraag.

Photoshoot van Jonas Geirnaert met fotografe Lieve Blancquaert en styliste Marij De Brabandere voor Oxfams eindejaarscampagne 2024.

Rechts