
Eerlijke handel in koffie
Ben jij ook één van de miljoenen consumenten die de dag begint met een kopje koffie? Je bent niet alleen! 2 miljard. Zoveel kopjes koffie per dag drinkt de wereldbevolking. En met een wereldwijde omzet van 170 miljard euro per jaar is koffie big business.
Als je bovendien weet dat de kieskeurige koffieplant slechts op enkele specifieke plekken in de wereld kan groeien, dan zou je denken dat koffieboeren goud in handen hebben. Niets is minder waar.
Download onze koffiebrochure
Alle info over Oxfam-koffie en de koffieketen.
Wat loopt er mis in de koffiesector?
Zowel bij de koffiebranders als bij de grote handelaars (traders) is 40% van de markt in handen van een tiental westerse mastodonten. Grote bedrijven krijgen steeds meer macht en richten zich op hun eigen groei. De rest van de sector is daarvan de dupe.
Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten, gaat er amper aandacht naar de onmisbare mensen bij de bron: de koffieboeren. Zij moeten het nog steeds stellen met extreem lage inkomsten, terwijl hun grond jaar na jaar verder uitgeput raakt. Koffieboeren, loonarbeiders en het milieu dragen de druk en risico’s van de hele productie- en handelsketen. De laatste stand van zaken lees je in de koffiebarometer.
21 cent?
De prijs voor groene koffiebonen op de internationale markten is dramatisch laag (na aankoop worden ze in het land van consumptie geroosterd en verpakt). Een recente studie van Fair Trade International en True Price berekende dat een koffieboer in Oeganda gemiddeld 21 dollarcent per dag verdient. Dat ligt nog ver onder de grens van extreme armoede van 75 dollarcent per dag.
Het daginkomen van een koffieboer varieert van land tot land en is niet altijd zo gemakkelijk te berekenen. Maar de studie, en dit voorbeeld, geeft een alarmerend beeld van de situatie weer. Een leefbaar inkomen is een mensenrecht. Iets waar we bij Oxfam-Wereldwinkels, en hopelijk jij ook als consument, voor willen strijden!
Wat wil Oxfam-Wereldwinkels?
De sector moet evolueren naar handel die vertrekt vanuit respect voor de producent en de kwaliteit van zijn product. Met aandacht voor de ecologische duurzaamheid van de hele koffieketen en een leefbaar inkomen voor iedereen die daarin werkt.
De uitdaging is om klimaatvriendelijke koffie te telen op een gelijkblijvende oppervlakte. Maar dat vergt investeringen die kleine producenten niet kunnen dragen als ze maar zo’n klein deel van de waarde van hun koffie opstrijken.
Koffiebedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Duurzaamheid verdient een plek in de kern van de bedrijfsvoering.
Wat doet oxfam
We doen aan expertiseopbouw en beleidsbeïnvloeding, maar tonen ook dat eerlijk handel drijven kan. In 1971 kocht Oxfam als fairtradepionier zijn eerste koffie uit Tanzania. Het was de eerste 100% fairtradekoffie in België.
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op de nieuwsbrief en wij sturen jou elke week 1 e-mail
De aanpak
- We gaan voor langetermijnrelaties met coöperaties van kleinschalige, kwetsbare koffieproducenten.
- We betalen hen de fairtrademinimumprijs + fairtradepremie + kwaliteitspremie (en biopremie als de koffie biogecertificeerd is). De coöperatie beslist waar ze de premie voor inzetten (onderwijs, gezondheidscentra, materiaal, …)
- We betalen soms tot 60% vooruit aan de coöperatie, daarmee kan die de oogst van haar leden voor een correcte prijs opkopen.
- Onze koffie is traceerbaar (rechtstreekse aankoop)
Een eerlijke koffieprijs… en zo veel meer!
Naast het betalen van een eerlijke koffieprijs, bieden we onze partners dankzij ons partnerfonds ook extra ondersteuning op uiteenlopende vlakken:
- De koffieproductie intensiever en duurzamer maken door het aanplanten van nieuwe koffiestruiken, via agro-ecologie en goede teelttechnieken.
- Inzetten op andere gewassen en veeteelt om boeren minder afhankelijk te maken van koffie.
- Vormingen over spaar- en kredietkassen, man-vrouwverhoudingen, …
- Aandacht voor kwaliteit en selectie, van oogst tot verwerking.
- Extra afzetmarkt via andere kopers op de nichemarkt van ethische kwaliteitskoffie
- …
Structurele systeemverandering
Oxfam als beweging strijdt voor structurele verandering. Met meer dan 6500 vrijwilligers, doen we daarnaast ook aan sensibiliserend en beleidsbeïnvloedend werk.
Met Oxfam-koffie maak je een belangrijk verschil voor onze kleinschalige koffieproducenten en help je onze impact te verhogen. Als consument gebruik je je stem voor een alternatief handelsmodel met écht eerlijke handelsregels. Wil je meer doen? Dat kan! Ontdek hier alle mogelijkheden.

We geven spullen een 2de leven
Oxfam zamelt tweedehands kleding, boeken en computers in, maar liefst 4.500 ton kleding per jaar (2018). We verkopen die opnieuw in onze Oxfam-tweedehandswinkels, om ze een tweede leven te geven. Dat betekent: minder consumptie, minder transport en minder uitstoot. De opbrengst van de tweedehandsverkoop investeren we rechtstreeks in Oxfam-projecten wereldwijd.

Duurzaam bedrijfsbeleid
In de kantoren in Sint-Jans-Molenbeek zetten alle Oxfam-medewerkers zich in om een duurzaam milieubeleid te voeren. Dat gebeurt op basis van het Europees reglement EMAS (Eco-Management and Audit Scheme).
Met de hulp van het EMAS-systeem verbruikt Oxfam minder energie, besparen we op papier en houden we verplaatsingen en aankopen zo duurzaam mogelijk. Oxfam werkt ook aan duurzame inzamelacties voor tweedehands materiaal en computers en meet de impact van tweedehandsverkoop op het milieu. EMAS evalueert elk jaar of Oxfam aan de te behalen criteria voldoet.