thumbnail__TDH5588
Persbericht7 mei 2019

Middenveldcoalitie roept toekomstige Europarlementariërs op om Europa duurzaam en fair te maken tegen 2024

In de aanloop naar de verkiezingen van het Europees Parlement hebben vijf Europese en internationale netwerken uit het middenveld hun krachten gebundeld om een fair en duurzaam Europese consumptie- en productiebeleid te eisen van de Europese Unie (EU). De voortrekker van eerlijke handel bij uitstek in België: Oxfam-Wereldwinkels, en Oxfam-Magasins du Monde, BioForum Vlaanderen en Fairtrade Belgium voeren de druk op toekomstige Europarlementsleden op om werk te maken van een duurzaam Europees consumptie- en productiebeleid.

“Met deze campagne willen de deelnemende organisaties met een stem pleiten voor een transformatief en duurzaam Europees consumptie- en productiebeleid dat mens en planeet dient,” zegt Sergi Corbalán, directeur van het Fair Trade Advocacy Office (FTAO).

Vijf koepelorganisaties die elk hun respectievelijke beweging vertegenwoordigen (eerlijke handel – FTAO), sociale en solidaire economie (RIPESS-Europe), biologische landbouw (IFOAM EU), Katholieke ontwikkelingsagentschappen (CIDSE) en transitie-initiatieven (ECOLISE)) bundelen de krachten in deze campagne die The Fair Times werd gedoopt.

the_fair_times

De krant behandelt een breed scala aan onderwerpen, gaande van biologische landbouw over ethische financiering, lokale initiatieven tot duurzame openbare aanbestedingen. Bovendien kaart de krant machtsconcentratie aan in mondiale aanvoerketens, pleit ze voor de promotie en ondersteuning van sociale en solidaire ondernemingen, en benadrukt de krant het belang van een ambitieus beleid tegen klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.

“De verkiezingen van het Europees Parlement zijn een sleutelmoment waarop burgers en middenveldorganisaties hun stem kunnen laten horen. Via de promotie van succesvolle lokale initiatieven in Europe en de vraag naar een gunstig beleidsklimaat op Europees niveau, hoopt de coalitie dat kandidaat-Europarlementariërs beseffen welke impact ons huidig consumptie- en productiepatroon heeft maar ook hoe ze verandering kunnen bewerkstelligen,” voegt Corbalán er namens de campagnepartners aan toe.

Campagne voor duurzaam en fair Europa

Rechts