GO! A-Maze

De actie van GO! A-Maze

In elke klas pakken we het op een andere manier aan. Aangezien het topic net als vorig jaar ruim is, hebben we besloten om de lesbrieven van voorbije jaren te gebruiken die deze groepen nog niet gezien hebben. Bij 4AM die al het 4e jaar meedoen, doen we iets helemaal anders.
- 1e: de lesbrief van vorig jaar
- 2e en 3e: de lesbrief van chocolade
- 4e: de nieuwste lesbrief rond vrouwen in klimaatrechtvaardigheid én onderzoeken hoe een wereldwinkel op school zou werken.

Hoe is het verlopen

opgelet: je bekijkt dit verslag best in PDF vorm, toegevoegd in onze Padlet: https://padlet.com/SarinaA_Maze/oxfam-scholenactie-2023-yaigqpmcdh7vh7f2

In de Padlet staan sowieso nog bewegende beelden :D (boomerang en filmpje staan daarin want die komen niet op Youtube)

De PDF hebben we ook als foto's meegestuurd voor de zekerheid (want in de platte tekst vallen alle foto's weg).

-------------------------------

Beste Oxfam’ers!

Het is weer tijd voor de Oxfam Scholenactie! Deze traditie startte 4 jaar geleden bij de geboorte van onze school. Deze telt momenteel 130 leerlingen verspreid over 4 jaren. Collega’s Ine en Sarina nemen vanuit het vak ‘Out of the Maze’ (een mix van actualiteit, cultuur, maatschappijleer, kunst, …) deel met alle jaren, verdeeld over 7 klassen.
Aangezien het thema opnieuw ‘Ik strijd voor een fair klimaatbeleid’ is, besloten we met het 1e jaar o.l.v. Sarina de les van vorig jaar te recyclen (pun intended!) die Ine toen met haar groepen deed. Bij de andere groepen o.l.v. Ine gebruikten we materiaal van de website dat we met die leerlingen nog niet gezien hadden: de les rond chocolade bij de tweede- en derdejaars en bij het 4e durfde Ine het aan om de nieuwe les rond vrouwen centraal in klimaatrechtvaardigheid in te zetten. Daarnaast checkte ze met hen al eens hoe een wereldwinkel in je eigen school zou werken.

Eerstejaars
In de digiles leerden ze verbanden leggen. Vervolgens ging elke groep op onderzoek via de ‘FUTE-methodiek’. Ze gingen in fase 1 als een echte journalist op zoek naar goede en slechte voorbeelden van wat GO! A-Maze al doet rond duurzaamheid. Alle voorbeelden werden in fase 2 verzameld en geanalyseerd. Gelukkig waren er veel good practices (zoals het sorteren dat we zeer consequent doen – zelfs onze dopjes houden we apart brengen we naar BGC en Natuurhulpcentrum Opglabbeek), maar ze dachten ook na over wat er beter kon in fase 3: ideeënvorming. Hierbij kwamen veel toffe dingen uit de bus, die ook onderling per groep wel verschilden zoals jullie zien in onze Padlet.
In de week erna startten we met de laatste fase, creatie, en gingen we aan de slag met één van de op korte termijn haalbare ideeën: posters. Ze mochten kiezen tussen een digitale of een papieren ontwerp. Ook het formaat mochten ze zelf kiezen, dus sommigen gingen voor een grote poster, anderen voor een boekenlegger, een stripverhaal of een reeks kaartjes … Een paar voorbeelden vinden jullie hier, maar check zeker de Padlet voor enkele (bewegende 😀😀) sfeerbeelden die niet in dit verslag kunnen
(NB niet alle leerlingen mogen op de foto, dus we hebben vooral beelden van hun creaties toegevoegd hier en in de Padlet, of hen zonder gezicht in beeld gebracht, zoals jullie ook zien op de volgende pagina’s)

Tweedejaars & derdejaars

Elke groep had net als de eerstejaars 2 lessen, op één groep van het 3e na (o.w.v. een studiedag). Deze vier groepen gingen aan de slag met het lespakket rond chocolade. Ze gingen op zoek naar recepten om over enkele weken ook effectief te gaan maken. De tijd in de keuken vliegt immers om en een goede voorbereiding is het halve werk
􀍧􀍨􀍩􀍪. Ze gaan met fair-trade chocolade aan de slag voor de Warmste week.
 

Vierdejaars
Met onze vierdejaars – inmiddels al ervaren deelnemers aan de wedstrijd – gebruikte Ine het lespakket “Vrouwen centraal in klimaatrechtvaardigheid”. Vorig jaar bleek een film rond vrouwenrechten namelijk erg te beklijven bij deze groepen, dus dat pakket sprak Ine erg aan om nu als insteek te nemen.
Tijdens de eerste les kregen ze als raadsel het fotospel. De leerlingen moesten de rode draad zoeken tussen de foto’s, dat ging moeizamer dan verwacht 😉😉
Daarna zijn de leerlingen per 2 aan de reportages begonnen.
De volgende les zijn we gestart met een rollenspel. Ine was de reporter en de leerlingen kropen in de rol van de getuigen. De les heeft wel een impact op de leerlingen gehad. Dat kon Ine goed afleiden uit de antwoorden die ze gaven.
In de tweede les checkte ze met hen al eens hoe een wereldwinkel in je eigen school zou werken. Ze kwamen echter vooral met ideetjes om ‘los’ te doen, want het 4e is met erg weinig om dat volgend jaar echt te trekken. Het proces vinden jullie terug in het schema op de volgende pagina.


Graag tot de volgende actie!

Ine & Sarina (de OOTM-vakexperten van GO! A-Maze Team)
GO! A-Maze VERSLAG OXFAM SCHOLENACTIE 2023

Datum
02/10/2023 - 13/10/2023
Adres

Rechts