BV's promoten opnieuw eerlijke handel van Oxfam
Om de eindejaarcampagne aan te kondigen, werkt Oxfam België dit jaar opnieuw samen met fotografe Lieve Blancquaert en kneedt vier bekende Vlamingen tot Belgische culinaire klassiekers. Op het menu? Koninginnenhapje, kok au vin, café frappé en dame blanche. Oxfam pairt Coely, Pascale Naessens, Wim Lybaert en Gustaph telkens met een fair product en werkt het geheel af met een ludiek sausje.
Het is de zesde samenwerking die Oxfam en Lieve Blancquaert aangaan, sinds 2005. “De economie is meer dan het winstbejag van enkelingen. Je kunt alleen maar een voorstander zijn van een betere verdeling. Het is superbelangrijk om van fair trade de regel te maken, daar hebben het klimaat en de hele wereld baat bij. Oxfam doet daarom belangrijk werk op beleidsniveau” vertelt ze.
Politici als Jean-Luc Dehaene, Elio Di Rupo, Guy Verhofstadt en bekende Vlamingen als Herman Brusselmans en Sabine Hagedoren passeerden in het verleden al de revue. Ook nu gingen nieuwe BV’s graag voor de lens:
“Ik koop regelmatig koffie in de wereldwinkel. Eerlijke handel is belangrijk, het betekent dat boeren en vissers loon naar werk krijgen. Fair Trade betekent ook dat je respect voor de natuur hebt, en dat kan alleen als je op een natuurlijke manier werkt,” aldus Wim Lybaert.
Met deze campagne wil Oxfam mensen aanmoedigen om voor de feestdagen fair trade op tafel te zetten: faire cadeaus of een feestmenu gemaakt met eerlijke ingrediënten. Fair Trade is immers nog steeds een broodnodig topic. In 1971 begon Oxfam met de verkoop van koffie uit Tanzania en rietsuiker uit Cuba, vandaag is er een breed aanbod van meer dan 200 fairtradeproducten. Die bewijzen stuk voor stuk dat een andere handel mogelijk is. Eén in dienst van mens en milieu, niet omgekeerd.
“Fair Trade is belangrijk voor de maatschappij. Je kunt zelf de switch maken, want alle beetjes helpen,” sluit Coely af.
Noot aan de redactie
Beelmateriaal is hier beschikbaar.
“Ik ben grote fan van chocolade. De karamel-zeezout chocolade was letterlijk binnen de 5 minuten op. In de supermarkt weet ik graag wat ik koop: is het eerlijk gemaakt? Oxfam droeg bij aan dat bewustzijn,” Gustaph.
“Fair Trade geeft een extra smaakje. Je voelt dat het gewoon klopt. Hier mag ik van genieten,” Pascale Naessens.