De eerlijke handelchallenge!

De actie van Ihka

De vierdes organiseren een interactief parcours of spel waar leerlingen ontdekken wat (on)eerlijke handel betekent. De leerlingen spelen in groepjes tegen elkaar, en bij elke proef staat een concreet product of thema centraal.

Het groepje die het meeste punten scoort, krijgt een beloning.

Punten kan je verdienen door een oefening goed af te werken, de deelnemers krijgen dan papieren bananenchips.

Bovendien zullen er tijdens die week leerlingen (bij de pauzes) oxfam producten verkopen. Elke jaar doen we dit opnieuw en de chocolade is alvast succesvol!

Hoe is het verlopen

Van maandag tot en met vrijdag stond onze school helemaal in het teken van Oxfam. Tijdens iedere pauze werden heerlijke Oxfam-producten verkocht — van fruitsap tot koekjes, maar vooral de chocolade was niet te weerstaan! 🍫
De verkoop gebeurde onder begeleiding van leerkrachten en leerlingen van het vierde jaar, die met veel enthousiasme achter de stand stonden.

Eerlijke handel smaakt pas echt goed,
voor wie weet waar het vandaan komt, dat doet wat het moet.

Na een stevige portie Oxfam-energie konden de leerlingen er in de les weer vol tegenaan. Sommigen hadden nog wat extra geluk, want ze mochten deelnemen aan de Oxfam-workshops.

Deze workshops, volledig uitgewerkt door de leerlingen van het vierde jaar, brachten leren en plezier mooi samen. Er waren proefstanden, memoryspelletjes en quizzen die iedereen iets bijbrachten over eerlijke handel, duurzaamheid en samenwerking.
Het was leuk leren, met een flinke dosis creativiteit en teamspirit!

Leren, lachen en samen doen, in onze school, zo fijn
maakt Oxfam-week een echt festijn.

Om de week feestelijk af te sluiten, maakten we een aftermovie waarin alle hoogtepunten te zien zijn — van de lachende gezichten aan de Oxfam-stand tot de enthousiaste deelnemers aan de workshops. We hopen dat jullie er evenveel van genieten als wij! 🎥💚

Met chocolade, kennis en plezier,
komt eerlijke handel steeds dichterbij, hier.

Datum
07/10/2025 - 10/10/2025
Adres