Klimaat top 10!

De actie van BSGO! De Madelief

Activiteit 1: lessen 6de leerjaar: broeikasgassen, ecologische voetafdruk, groene en grijze stroom, afvalverwerking, SDG's
Activiteit 2: muzische activiteit: Het vijfde en zesde leerjaar oefenen en zingen het liedje sing for the climate voor de andere leerlingen van de school en de ouders.
Activiteit 3: muzische activiteit: het vijfde en zesde leerjaar leren een dansje aan aan de andere leerlingen van de school op het liedje klimaat top 10 van kinderen voor kinderen.
Activiteit 4: posters maken over het klimaat en dragen als sandwichbord op de markt van Lokeren tijdens de markt. Deze posters worden nadien zichtbaar in en rond de school gehangen.
Activiteit 5: onderzoek: mos-koffer: onderzoek naar energieverbruik van de school.
Activiteit 6: opruimingsactie met het zesde leerjaar
Activiteit 7: winkelbezoek met het zesde leerjaar
Activiteit 8: quiz met 4de, 5de en 6de leerjaar

Hoe is het verlopen

Op maandag 2 oktober gingen wij reeds van start met de voorbereidingen van onze actie. We bestelden de MOS-milieutentoonstelling. Deze werd opgesteld in onze refter. In de namiddag gingen de leerlingen van het 6de leerjaar een kijkje nemen. Nadien werd in de klas de boodschap op de posters besproken. We konden ze in 4 categorieën indelen: afval, uitstoot, voeding en lifestyle. De leerlingen kregen hierna een verwerkingsopdracht. Ze maakten zelf een poster binnen 1 van de vier categoriën en zorgden voor een duidelijke tip om het klimaat te helpen. Deze posters werden in en rond de school gehangen.

Op donderdag 4 oktober vond onze grote Madelief Klimaatquiz plaats. De leerlingen van het 4de, 5de en 6de werden gemengd en verdeeld in teams. De quiz bestond uit weetvragen, opzoekvragen en doevragen. Eén van de doevragen was bijvoorbeeld: het is beter om een extra trui aan te trekken dan meteen de verwarming hoger te zetten, doe zoveel mogelijk kleren aan als je kan! Er was een leerling die er in geslaagd was om 21 kledingstukken aan te trekken. De quiz was dus een groot succes.

Tussendoor leerden de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar het klimaatlied (sing for the climate) zingen. Dit zouden ze op het einde van de actieweek zingen voor de hele school.

Op maandag 9 oktober ging het zesde leerjaar in de slag met de MOS-energie koffer. Ze hebben het verbruik van elk elektrisch toestel op school gemeten en berekenden zo wat de school ongeveer jaarlijks aan elektriciteit moet betalen. Het besluit van deze les was dat elektrische apparaten stroom blijven verbruiken zolang ze in het stopcontact zitten, zelfs al worden ze niet gebruikt. De leerlingen zagen dus in hoe belangrijk het is dat lichten worden uitgedaan en stekkers uit het stopcontact worden getrokken. Graag hadden we ook nog de energietest gedaan maar hiervoor was het nog niet koud genoeg. De verwarming op onze school stond nog niet aan dus metingen hierrond konden nog niet.

Op dinsdag 10 oktober maakten we een uitstap naar het bos met het 5de en 6de leerjaar. We ruimden het afval in het bos op en gooiden het in de juiste vuilbak.

op donderdag 12 oktober werd er in het zesde leerjaar les gegeven rond duurzame voeding. De leerlingen kregen verschillende labels te zien die zich inzetten voor duurzame voeding (waaronder oxfam) Ze gingen zelf op zoek op het internet naar wat deze labels juist doen.

Vrijdag 14 oktober werd de klimaatactie afgesloten op de speelplaats door een optreden van het vijfde en zesde leerjaar. Ze zongen eerst samen het klimaatlied (sing for the climate). Nadien deed het zesde leerjaar een dansje voor op het liedje klimaat top 10 van kinderen voor kinderen. De andere kinderen van de school vanaf het eerste kleuterklasje tot het vijfde leerjaar deden de bewegingen van het zesde leerjaar na en dansten mee.

Volgende week reflecteren we nog over onze activiteiten en donderdag 6 november brengen we nog een bezoek aan een oxfam wereldwinkel.

Datum
10/02/2023 - 10/12/2023
Adres

Rechts